Del 4 Framme i Viesvile

Ligger nu i rummet som Ellinor och jag fått och där vi ska sova i natt.
Grabbarna fick ett annat rum bredvid vårat, pojkar och flickor för sig.

Ellinor visar upp vårat rum.
Sådan tur är har Ellinor och jag egna kuddar samt pyamas med oss, våra sängar var "färdiga" så som Ni ser på bilden bakom Ellinor.
Vi har det varmt och skönt i rummet och kommer nog sova riktigt bra, trots allt, många intryck och upplevelser att smälta.


NÄR VI KOM & TIMMARNA INNAN VI KOM I SÄNG:

Algimantes (Presidenten för alla Litauens barnhem), Föreståndarinnan (för barnhemet i Viesvile), Polischefen för Jurbarkas region mötte oss och hälsade oss välkommna med pussar och kramar.
De hade dukat upp med kaffe och kaka, som vi tog innan vi började lossa bussen.

Algimantes skär upp kaka till barnen.
Som vanligt, eller som vi fått berättat av Arturas, serveras även någon form av alkohol.
Detta serveras när det är någon man tycker om eller som man anser att man har ett gott arbete/samarbete med.
Vi hade fått det berättat för oss hemma av Arturas, eftersom vi i vår kultur inte direkt tar fram en fin flaska dricka vid arbetsplatsen eller mötet, och vi hade frågat om detta sätt innan avresa.
Vi hade köpt med oss en flaska "svensk sprit", (skåne akvavit) för att vi även från vår sida ville visa att vi uppskattar dem alla och vill fortsätta vårt samarbete.

Här skålas det och vi hälsas välkommna, och Algimantes berättar att han vill att vi ska känna oss som hemma.
Jag vill berätta att det vi dricker är någon form av Wisky, och det är bland det värsta jag vet.....
Men det är mycket ofint att tacka nej och allt startar i och med detta glas, så det är bara att ta seden dit man kommer, skål !!

När vi sedan böjar att lasta ur bussen kommer från ingenstans tre nyfikna pojkar som bor på barnhemmet och vill hjälpa till.

Langen går...

Alla hjälper till



När vi hade packat in alla kartonger,väskor,påsar mm i detta rum,kunde jag inte förstå hur det hade fått plats i bussen. Det var som Leffa sa, att det var så väl packat och när kartonger skulle plockas ut i från bussen, gick det knappt att ta loss dem då de satt så tätt och ordentligt lastat.

Klockan 17:00 skulle den stora och årliga påskfesten dra i gång.
Förväntansfulla och glada att få vara med och vara delaktiga i den stora påskfesten gick vi vidare till den stora matsalen där många barn och personal väntade för att kunna starta festen.


Kommentarer
Postat av: anki

Hej Malin!



Måste säga att jag är djupt imponerad! Hade inte den blekaste aning om detta... hade gärna varit med och bidragit!

Antar att det blir fler tillfällen - påminn mig då!

2010-04-10 @ 08:40:53
URL: http://www.ankiarvid.se
Postat av: Vickii

Hejhej! Kan du litauska??

Jag kmr från Litauen!

2010-04-10 @ 11:23:07
URL: http://vickiforever.blogg.se/
Postat av: Malin

Sveiki!

Galiu tik keletą žodžių, Aš naudoju Google Translate arba anglų kalba, jei aš kalbėti su draugais Lietuva. Vilken fin sida du har Vicki. Jag blir nyfiken hur du hittade bloggen och vart kommer du i från i Litauen?

Tack Anki, kul att du även gör inlägg så jag får veta om någon läser det jag skriver. KRAM

2010-04-12 @ 16:50:04
URL: http://litauen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0