13:e Januari "Vår familj ber om råd & hjälp"

Hej!
Kylan har verkligen slagit till med full kraft, jag hoppas att alla läsare endå har en varm skön pläd att krypa in under och att Ni inte har det allt för kallt. Jag tycker ibland att det knappt spelar någon roll hur mycket man tar på sig utan fryser endå. Tur att man då har mer kläder att dra på samt torr ved att slänga i spisen.

Jag vet inte om någon av Er sätt på lokal tv:n 24 NT, de har under jul helgen visat ett mycket fint och bra repotage om arbetet som man bedriver i Lettland.
Jag tycker mycket av det som de sa stämmer så bra med hur hjälpen ska fungera.

Vi är så små med vår lilla organisation till Litauen men är också bara den andra som faktiskt finns i hela Litauen, från Sverige. 
SIDA hade för flera år sedan ett arbete som pågick i huvudstaden Vilnius, där Norrköpings kommun var involverad, men detta lades ner efter att Litauen gick med i EU.

Så jag är stolt över att vi tack vare Er kan vara en av de få som hjälper till i detta land. Vi må hända är små i gämförelse med tex. KFUM. Men hjälpen är inte mindre viktig, vi vet att vår svenska hjälp behövs lika mycket till Litauen. Och hoppas att den ska kunna fortsätta.

Jag fick ett brev som värker i hjärtat att läsa från familjen i Klaipeda, mamman Natalija ber om råd och hjälp inför framtiden. De har inte pengar att handla mat för ibland. Hon undrar om det kan bli bättre i Sverige för hon menar att det för varje dag blir sämre i Litauen och att de inte ser någon annan utväg än att flytta. Jag klistrar in brevet här under och hoppas någon av Er läsare kan komma med råd förslag eller någon form av hjälp för att få dem på fötter.


GLÄDJS ÅT VARJE NY DAG DU FÅR OCH TA VARA PÅ VARJE DAG SOM OM ATT DEN SKULLE VARA DIN SISTA,
OCH FÖRSÖKA ATT NJUTA  I DIN VARDAG!

EN AV MINA DELTAGARE KAN SÄJA: - Malin jag blev så glad att jag vaknade i morse och fortfarande är vid liv, det känns som att jag har kolsyra i kroppen det liksom bubblar av glädja inuti. Fan vad jag är bra!

Tänk om man kunde känna och tänka så varje morgon.......


HÄR FÖLJER E-MAIL FRÅN VÅRA VÄNNER

hello friends. How are you? how children feel? The air is very cold?
everything is fine with us. very long time I want to talk with you, Malin. difficult for me to start, because I'm afraid that it may reflect badly on me.
we have a very difficult financial situation. 3 / 4 . sometimes even no have nothing to eat (very rarely, but we had such moments).  uffff. how difficult it is to tell you all this. good that we have parents who sometimes helps us. So I see no more chance to live in Lithuania. so we started thinking about the exit elsewhere. We have three choices:
1) London (because we have friends there)
2) Sweden (because there are very good friends)
3) Spain (and so that I know a little language).
maybe you could tell me if there are any posibilities for me and my family to emigrate to live in Sweden? How about the jobs there? I could clean houses or something like that. Martynas could be just a usual worker.
I don't dream about the beautiful and wealthy living, i just want to live and to be guaranteed that i can feed my children, that would be enough for me.If i could have all that in Sweeden, i would gladly leave Lithuania. If you tell me, that at the moment there are't posibilities like that, we will look for another place.
We just know one thing, that it gets harder every day to live in Lithuania. Now I am on a maternity leave and state pays me money. But it will be like that only for a limited period of time, after that we probably will have to sell our apartment and then I don't know what we will do next. So we have to start thinking now about what are we going to do in the future.
thank you very much. And please dont think about me bad ok? I just want your advice!
I send you some fotos :))))
love you. take care !
Natalija
 

 

 

Kram på Er alla från Malin 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0