2 September

Hejsan!

Nu är vi i full gång med insamling och planeringen. Vi hoppas på fortsatt stöd.
Tur att vi fått låna Inger & Kristers "lada" så att vi får plats med förvaringen, det värmer i hjärtat att det redan kommit in så mycket fint och bra och mer ska hämtas.
Jag har en tät kontakt med Natalija och tänkte i korthet berätta hur deras livssituvation nu ser ut.

Natalijas make Martynes fick ett besked i sommras från sin chef att de inte skulle kunna få ut hela sin lön. Arbetsgivaren sänkte lönen omedelbart med 30%, vilket blir ohållbart för familjen ekonomiskt. Trots att de båda har fina och bra utbildningar så hjälper inte detta då arbetsgivaren inte har pengar att betala ut lön. Och det som de fick innan i lön är inte några stora summor, om vi minns rätt fick Martynes ca 7000/ månad innan. 
Som många av er som följt bloggen kanske vet så sökte vi jobb och arbeten här i sverige men det är inte lätt att hitta något här heller.
Så det som hänt nu är att Martynes flyttat till Norge där han delar lägenhet med flera landsmän. Det sista jag hörde var att han delar ut reklam.
Hemma i Litauen finns hans fru Natalija och två döttrar, deras yngsta flicka döptes i Juli och några dagar efter dopet åkte han iväg, till norge.
Arturas var hemma till Litauen och närvarade på dopet, han är nu en stolt gudfader till lill flickan Arnela.

Natalija skrev till mig snart efter att de kommit hem efter sin resa hit till sverige, då de hälsade på oss. Hon var då så ledsen och behövde hjälp och stöd.
Det har inte varit läge innan att skriva om detta i bloggen men nu har jag fått veta att det är ok.
Natalija är gravid och väntar sitt tredje barn.
Det har inte varit lätt men Natalja säjer att det är emot hennes tro att göra en abort.
Vi finns här på andra sidan östersjön och kan bara försöka att stötta och hjälpa med vad vi kan. Men vetskapen att vi finns hopppas jag ger någon trygghet, men det känns jobbigt och maktlöst inuti en själv.

Jag önskar er alla värme och kärlek, tag vara på det du har!
Kram




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0