Besök från Litauen

Mitt i det dagliga livet med ilska ångest stress och oro som vår familj haft de senaste veckorna kom så äntligen vår underbara familj Natalija till Sverige.
Vårat ny köpta hus som vi rivit totalt och som skulle börjas byggas upp igen och byggas ut är försenat 1 ½ månad, vår son Erik har brutit vänster handled. Och energin hade tagit slut precis för oss alla, så det kändes inte som något rätt läge att ta emot familjen.
Men tänk vad toppen det blev!
I går kväll fick vi åka och leverera halstabletter och alvedon till stora flickan Andromeda som fått feber.
Kanske inte så konstigt efter att ha åkt bil nästan 30 mil för att komma till flygplatsen i Riga Lettland sedan flyg till Sverige och skavsta för att sedan ta bil 1 timme till. 
I går tillbringades hela dagen på Kolmårdens djurpark, tösa biten var helt slut och avslutade dagen med feber. Inte så konstigt att det blev feber lite för mycket för tösa biten.
Maken till Natalija jobbar i Norge och fru och tre barn bor i Klaipeda i Litauen, men att resa till varandra för att ses är för dyrt. Det blir billigare om var och en tar sig till mitten och möts i Sverige.
 
I dag kom Natalija till mitt jobb och hade lilla pojken med sig Erlandas nu 7 månader.
Det har varit en underbar dag och de har följt med på det som jag i dag hade inbokat.
Lek och bus i ute i parken bland annat.
Vi hann att gå upp till stan och inhandla kläder till barnen.
Pojken behövde något varmt till fötterna och stora flickan hade vuxit ut förra årets vinterkläder. Mellan flickan Arnela ärver från sin stora syster.
Hittade nya tjocka och varma termobyxor och jacka och mössa til stora flickan. Min kollega Marie Lindhwall och jag handlade även lite annat som barnen behöver.
Natalija  berättade att flera mammor i Liatuen undrade vart hon fått dom fantastiska regn kläderna ifrån. Hon berättade för mig att i litauen finns det inte något sådant plagg, men alla har varit så imponerade av materialet och att barnen har kunnat leka utan att bli blöta.
Så en efterlysning skickar jag ut här om någon har och vill skänka regnkläder till två flickor och en pojke gärna stövlar också.
Storlek just nu:
Andromeda 110
Arnela 92
Erlandas 74
Angela Christensen såg till att Natalija fick regnkläder förra året.
Om någon har varma skor och kläder i dessa storlekar och vill hjälpa just familjen så tas det tacksamt emot.
Vi ser till att det levereras till dem inom två månader.
På hemvägen stannade vi och kramade om min svärmor Inger, Natalija hade under resan berättat att det är mycket kallt i lägenheten och att hon önskade sig sockar.
Tänk vilken fantastisk tur att ett fint lager fanns hos svärmor.
Med glädje och tacksamhet tog Natalija emot ett par varsinna hemstickade fina sockar och en tröja till flickan.

Våra underbara barn på barnhemmet i Viesvile kommer att få ta emot allt fint som vi fått ihop lagom innan jul som det ser ut just nu.
Vi tackar åter alla underbara människor där ute som hjälper till i arbetet.

Det finns alltid något att glädjas åt och känna tacksamhet inför, men vi får inte glömma bort detta när mörka dagar kommer. Det var vad jag hade gjort för ett litet kort tag, men att sedan vakna upp igen genom en kram en blick en solstrimma som når min hud, får mig att skämmas att jag tidigare tänkte så mörka dystra tankar.
Men kanske är det därför det är så viktigt detta med vitt och svart.
Man måste gå till det ena för att förstå det andra, och för att slutligen hamna där någonstans lite balanserande i gråsonen.

Du är viktig!
Kram / Malin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0