16/2

Hej!

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, har precis läst mail som jag fått från Natalija. Jag ska förklara mig för dig som läser. I dag på min lunch rast så skrev jag ett brev till Natalija (mamman i "vår familj" som bor i klaipeda.) Jag skrev och frågade om vi kan hjälpa dem just nu, och med vad. Med tanke på telefonsamtalet jag fick i fredags.
Jag frågade om de har mat och kläder samt pengar för att betala räkningar.
Jag vill också verkligen poängtera för dig som läser, att dessa underbara vänner ber INTE om hjälp i första taget, det har gått många år och de har försökt länge själva, och aldrig har de bett oss om någonting, men nu går det inte längre. Så att be om hjälp är inte det första de gör, detta känns viktigt att berätta.
Klistrar in brevet som jag fick till svar här under.


hello
I dont know what to say. just crying now. because you are so good for us. Thank thank thank you!
we are good. dont need nothing now. survive but ok! we have food, have clothers.
the problem is about how it will be next. I just dont want siting and want for better times. I must do something for mi family. everyday I think about it. everyday I think about you. about sweden. about future. Arnela is too small, so I cant go for a job. but we are looking for a job for Martynas in sweden. it is 100% that we didnt stay in Lithuanija .this month we got a bill for the heating, which is 500 litas and that is one third of our total income. And it only heating. Maybe for some people it is bearable, but we don't have any possibilities to stay here, even though we love our country very much.
so our plans are so:
looking job for Martynas. he can go in april. I with girls can come in august and start childrengarden in september. and I can job everything. I am brave and will fine any job i know it. so it is problem with Martynas. he will go only if he will find jod for sure. do you understand mi english? :)
we are thinking about selling our apartment, of course we won't get as much money as we payed, so we will stay in debt to the bank. but, maybe it is better than to ive here.
do you think about us bad? tell me please honestly. and please tell me your opinion about everythink that we are going to do. please. it is vevy important for me. you are very good and wise woman. please Malin tell me what you think.
and if you will have time write me hoe much does it cost children garden? how much money can we expect to earn for first time. how much did we spend for food uproximatly. and thank tyou. we really love so much!
kisses.


Ja, snälla rara människor som hjälper oss och följer vår blogg, hjälp oss med tankar råd och hjälp hur vi ska stötta dem.
En riktig lotto vinst skulle inte vara dumt. Pengar är inte allt, men hur som helst är det livsnödvändigt med pengar,pengar, pengar...


Min son Erik och jag har sökt till skolan för att på kvällarna gå och lära oss ryska, tyvärr var det även denna termin för få anmälda för att kursen skulle dra i gång.
Jag letade upp läraren i dag och ringde hem till henne. Hon skrattade över att jag hade sådan vilja och entusiasm. Hon skulle prata med skolan igen, så kankse kanske drar utbildningen i gång. Jag håller verkligen tummarna för detta. Jag skulle så gärna vilja kunna några fraser i alla fall så att jag kan säja tack, hej, vad heter du osv. till barnen på barnhemmet.
Nu är det så att alla små barn kan inte ryska, men vuxna kan det. Och när vi åke genom länderna med vår last till Viesvile är det bra att kunna några ord i ryska.
Så vi håller tummarna för allt, men framför allt för familjen.

Tack för din hjälp!

Kommentarer
Postat av: Josefin Steén

Vad hjärtskärande att läsa. Tankarna går runt runt. Vad kan man göra ?

Det vore ju bäst om de kunde stanna i sitt hemland, eller? Kanske inte...

Inte är jag till nån hjälp Malin, men hoppas att jag kan få någon idé eller vinna på Triss.

Kramar

2010-02-17 @ 13:23:08
Postat av: Anonym

jag har ingen lösning, men jag förstår de skulle viilja stanna i sitt hemland, samtidigt så ser jag det evrkar omöjligt just nu.

I sverige löser det dig alltid, iallfall ett tag. här finns det många som kan hjälpa till lite, och många strån blir en hel höstack



men jag förstår de behöver ett jobb, ett jobb som är okej betalt så de klarar sig. och någonstans att bo. sen behöver de uppehållstillstånd eller?? eller funkar det ändå eftersom de är EU land??

2010-02-17 @ 19:53:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0