3:e Mars

Hej!

Tänk vad det är bra när jag får tips och frågor från Er snälla rara människor som hjälper till.
Fick i Söndags besök av en vän och granne, Maria Stöbe. Hon skulle denna vecka berätta på sitt jobb om våra hjälpsändningar för att förhoppningsvis se till att vi blir fler som hjälper och skänker, mycket tacksamt.
När vi står och pratar, (ja, jag hade inte tid att bjuda på kaffe denna gång) så började vi prata om vad som mer behövs, och som jag inte haft en tanke på att skriva in, men som är mycket nödvändigt och som de självklart behöver. Så jag skriver en fortsättning på vad som tacksamt tas emot till hjälp sändningarna.

TIPS:
Ficklampor med batteri
Glödlampor, olika storlek och watt
(de kan använda samma som vi har här)
Sedan kompletterar jag här med tidigare lista jag skrivit.
KLÄDER,SKOR,
VANTAR,MÖSSOR,
FILTAR,
BOLLAR, SKRIDSKOR,
PULKA,KÄLKE,
TVÅL,
TANDBORSTE TANDKRÄM,
SHAMPOO,ROLLON
RAKHYVLAR RÖKLÖDDER,
OB,BINDOR
LAKAN,HANDDUKAR,
RENGÖRINGSMEDEL,TOAPAPPER
BLÖJOR,MM

Sportaktiviteter och gympa har ungdomarna/barnen dels i skolan men de har även en egen sporthall på barnhemmet, som försöker att användas. De flesta älskar sport aktiviteter
tex. är basket en mycket stor sport i Litauen. Men de saker som de har slits ut eller finns inte, så föreståndarem berättade att dom är mycket glada om sådana "leksaker" kommer till Viesvile.



Jag har tidigare skrivit och berättat om familjen i Klaipeda, vi har regelbunden mail kontakt och vi försöker att finnas och stötta så ofta som det är möjligt.
Om det är någon av Er som vill att det Ni skänker, ska gå till "vår" familj, märk kartongen eller påsen med NATALIJA så kan vi lämna över det direkt till familjen när vi åker över med sändningen till barnhemmet.
(Vi sover där när vi varit i Viesvile)
Natalija säjer att vi inte behöver handla och köpa saker till dem, hon berättar i sitt sista mail att hon jobbar extra på kvällarna och ser knappt sina barn.
Natalija säjer också att de har överlevt nu och snart är det varmare och då går inte alla pengarna åt till
värme kostnader. Så det kan bara bli bättre....
De har tänkt att komma till Sverige och plocka bär, då är allt arbete lagligt och arbetsgivaren ordnar papper och då har de pengar för att spara och klara vintern hemma i Litauen.
Hon säjer att väldigt många Litauer måste göra så och gör så.
Vet inte riktigt vad jag själv känner inför detta, men ett jobb är väll ett jobb. Men jag måste fundera och smälta in vad hon skrivit i sitt brev, för jag får mycket tankar och frågor runt detta. Men jag återkommer med detta senare, (jag läste hennes mail nu precis innan jag skriver här i bloggen.)
Men det hon ber om hjälp till är kläder till äldsta dottern Andromeda hon har storlek 92-98.
Men, vill Ni så vet jag att hjälpen behövs med glödlampor, tvättmedel, blöjor, välling, tvål mm mm
Jag vet att Natalija vill försöka att klara sig själv, det är mycket jobbigt att be om hjälp och inte kunna klara sig själv. Men de saker vi skickat och hjälpt till med tidigare har hon med glädje tårar tagit emot. Så jag vet att hon blir glad och tacksam för det hon tar emot, så jag fortsätter att hjälpa vill du också hjälpa skriv hennes namn på påsen så jag kan överlämna det rätt när vi är framme i Litauen.                                          

                                                               TACK FÖR DIN/ER HJÄLP
            UTAN DIG/ER SKULLE VI INTE KUNNA HJÄLPA TILL OCH FINNAS FÖR SÅ MÅNGA MÄNNISKOR
                                                                DU GÖR DETTA MÖJLIGT
                                                                             KRAM!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Hej, om jag vill skänka vart kan jag åka och lämna grejorna? Bor i Norrköping. Mvh Caroline

2010-03-06 @ 06:51:42
Postat av: Malin

Hej Caroline!

Jag skickade ett svar till din mail, men för andra som kanske också vill ha svar på samma fråga, kommer här ett svar.

Vi bor utanför Norrköping i Skärblacka (i närheten av Mårängens camping.) Vi är tacksamma för all hjälp och man är mycket välkommen att komma förbi oss och lämna. Ring innan för vägbeskrivning och tid så att vi kan ses. Mitt mobil nummer är 070-2122386

Tack!

2010-03-08 @ 12:48:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0